Sunday, May 13, 2012

Menuju Sesuap Nasi



Dulu pergi sekolah jalan kaki/berlari-lari/sembunyi2~

Mcm pelik je statement nak pergi sekolah dengan cara sembunyi2.

Bukan ape, sekolah dengan katil 30 langkah je..
(Dengan kata lain duduk asrama) har har har har..

Terbangun lambat, assembly sudah start haruslah sembunyi2 masuk kelas terus.
Terkantoi dengan warden kalo lambat, tu yang berlari-lari sama ada dikejar atau didenda lari keliling padang dulu, baru masuk kelas.
Kalau bangun ikut pada waktu pastilah aku berjalan dengan girang menuju ke kelas dengan lenggang kangkung.

Jadinya, haruslah aku tiada pengalaman nak naik public transport bagai, nak ke sekolah atau kolej.

Alkisah dah keroje dapatlah satu lagi pengalaman berharga jutaria.

Tunggu bas tak sampai2
Naik LRT tak duduk2
Hirup asap bas, motor, kereta,lori dan rokok adalah perkara baru.
Almaklum, kawan ni perumah berjaya yang jarang menunggu di tepi jalan.

Kalau hari hujan lagi sedih.
Terpaksalah aku keluar duit naik taxi yang mewah jika dibandingkan dengan bas.
Alih2 hari tu, taxi pun orang beratur macam nak beli tiket wayang da..
Tengok jam dah lambat nak masuk ofis.
(harap maklum ofis saya gune finger print bukan punch card)
Manelah boleh mintak tolong orang main punch card aku.
Takpe pengalaman gak la kan.

If hujan, aku tak kisah la kena naik taxi sbb itu kerja Allah.
Yang aku malas ni kena naik taxi, sbb bas yang sepatutnya rotate kat kawasan bus stop aku yg tak sampai2.
Payoh la gini
Kawe bukan jutawan.
Ish tak baik berkira, duit boleh dicari.

LRT tu laju kan.
Ini statement.
Sebab LRT tak payah berhenti kat trffic light or bersesak-sesak dengan kenderaan lain.
Di samping kos yang murah dan tak perlu tekan2 pedal minyak.
Oleh itu, LRT dah jadi nadi manusia yang menuju tempat kerja.

2 hari selepas perhimpunan BERSIH, setiap tren yang sampai ke stn aku pasti penuh.
Nak masuk sumbat2 pun tak dapat.
Tambahan lagi, bilangan coach yang sampai asyik 2 je tak ade yang 4.
Den lopeh kan 6 TREN, tak naik2 dgn harapan ado la yg belakang nnt kosong.
Haram.
Tgk jam dah kira lambat tahap dewa.
Sampai tren yg ke-7 aku nekad naik.
Phew...
Pengalaman naik bas Pilah-Seremban dan komuter Seremban- KLSentral  mmg berguna.. hihihi
Dah sampai stn, jgn harap la eden nk tunggu bas, keluar duit taxi lerr direct ke ofis.

Aku konklusi kan
Dari dulu mak aku pergi kerja naik public transport.
Dah lame merase.
Jadi ape la sgt dengan pengalaman yg aku dapat ni.

Endure ok.

Besides, barulah aku nak appreciate dapat duduk asrama selama ni.
Pelajaran tak terjejas mana la.
So, prefectss out there, jgn nak sesuka je denda student lambat datang, tanya dulu.

Meskipun dah habis belajar aku harap tragedi PILAH-SEREMBAN tak akan ku alami lagi, Allah tetap bagi.
Mungkin untuk persediaan mental dan fizikal future yg lebih mencabar.

Tak koje, kebulur teman.

12 comments:

  1. terbaik la pqa...cam xbese plak tggu mnunggu nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...
      Ni nak pujuk diri je ni..
      Sbb da biase, naik menyampah plak..

      Delete
    2. How come ur blog cannot post comment??
      Bru je nk bagi ceramah..
      haha

      Delete
    3. haha..xleh ke??t ak tgk setting..wakaka

      Delete
  2. haloo.. gambar header tu kat MRSM MERBOK ea??

    ReplyDelete
  3. Of course la...
    Tenang je tgk gambar nih...

    ReplyDelete
  4. kena wat fingerprint copy la...hhahhhaa
    kat tesco pown msok keje gne fingerprint.

    ReplyDelete
  5. rindu MRSM Merbok.. lama dah x melawat sana :)

    ReplyDelete

About Me

always annoy the others. i'm enjoy doing various things but obsess only to one kind of things. hold tight my Principe.