Sunday, October 31, 2010

pemberi tarbiah dlm rangka bijaksana

Mase sem 1, Alhamdulillah..
xde sakit2 time nk exam..
Tp, ade one time demam teruk gler sampai doc nk bg cuti 1 week..
haha
tp, aku student yg baik..
disebabkan ade belambak test that week aku tak cuti pun..
attend class mcm biase
siap pakai mask, takot berjangkit kt kawan2 and manusia2 lain..
sempat la jugak ade org main teka2 sape yg dlm mask ni..
hampeh...
dah tu lebih parah lg..
aku rase aku kne duk jauh skit drpd org..
jauhlah aku dr tn whiteboard n lecturer yg tersayang..
akibatnya perjalanan ilmu tu utk masuk ke otak aq lebih slow dr biase..
pending je sokmo
da la time tu topik fizik projectile..
mmg blurr abis sampai exam.. wo~

second sem..
1 week b4 exam aku kne sakit gigi..
haha
punca dia.. paham2..
mcm2 aku buat, buh minyak angin, mkn ubat yg klinik u aku bagi, tuam ayak panas etc
sume tak jln..
end of the week mak aku dtg..
haha
seperti pucuk dicita ulam mendatang 
aku ajak mak aku ke dentist..
peh..
resultnya, kne cabut seh...
rse mcm sume rahang aku nk tercabut time doc tu tarik gigi aku...
mengalir la tumpah darahku yg tak henti2 dlm mulut ku yg berlarutan sehingga 3jam..
last2 aku stop kn dgn mintak makcik cafe garam, aku bikin air garam

next day kne bahan dgn kawan2
sengal btul
kebetulan time tu bio blajar pasal gigi
aarrgghhh..
habis aku...
hantaran? discount la kottt hahahahah

this sem, my 3rd sem..
tgh2 gap exam ni, aku kne sakit lagi..
kali ni sakit perut..
peliknye aku tak tau nk explain cmne..
nk kate masuk angin, idak, keracunan makanan pn idak, xmemulas pn perut tu
tp asyik nk ke bilik termenung jew..
xsempat termenung pn.. haha
so, penyelesaiannya aku bantai 1 mug ayor teh pekat kau2 nye..
xde gula..
haha ni sebenar cara2 nk pulihkn cirit.. euw.. sori kpd yg geli hihi
over 1 night aku dah senbuh..

so, kejadianNya yg sgt berkaitan rapat dgn kesihatan aku ni membuatkan aku berfikir mcm2..
antaranya:

1. time aku demam 1st sem tu aku fikirkn kematian jika aku kot2 terkena H1N1
keinsafan yg dtg time tu mmg dahsyat..
aku tak lupe utk zikrullah..
plus, dosa2 aku ngan sume org...

2.kejadian cabut gigi di sem 2 membuatkan aku pasrah dgn kehilangan 1 lagi nikmat selepas mata..
hal ini membuatkan aku lebih menghargai nikmat2 yg masih aku miliki dan xlupa utk bersyukur..
aku juga berazam menjaga nikmat2 yg masih ade ini sebaik mungkin..

3. kawan2 membuatkan aku terharu..
kejadian aku sakit telah membuktikan betapa mereka sanggup berkorban menjaga aku yg langsung tiada pertalian darah dgn mereka...
kini masanya utk aku membalak jasa mereka..

4. haha ni lawak skit..
aku sudah mula mempercayai petua2 org tua2 dlm mengubati penyakit..
salute kt org zmn dulu yg boleh jumpe penawar even time tu kemajuan sains dan teknologi still blum ade...
eleh, skarang ni teknologi canggih pn, penyakit tak sembuh2.
tp makin wujud spesis yg pelik2
ni lagi buat aku berfikir nih..

so, setiap kejadiam mmg pnuh dgn hikmah..
maybe i'm stress tp aku cube menidakkakn dgn akal yg waras
tp, ur body cannot be fooled..
that's the sign
so, kalo da sakit tu take time to relax..
machine pn perlu rest
or byk dosa da aku buat tp xtaubat2
so, Allah bg aku sakit sbb Dia syg kt aku
yeay Alhamdulillah
semoga sem depan aku kuat utk menharungi penyakitku
wassalam

kadang2 miracle mmg wujud. tgn2 mereka magic


4 comments:

  1. taniah sbb bjaye mgharungi dugaanNya dgn baek..
    ssungguhnye DIAlah yg Maha Mengetahui.. =)

    ReplyDelete
  2. this sem end of exam aku kne kudis bute lak..
    sakit bangett...

    ReplyDelete
  3. kudis bute lebih memeritkn...
    die bg pakej demam n xleh jln skali..
    fuh~ indah beb..

    ReplyDelete

Blog Archive

About Me

always annoy the others. i'm enjoy doing various things but obsess only to one kind of things. hold tight my Principe.