Thursday, January 12, 2012

Waktu Demi Waktu

Senario
Seorang budak perempuan mempunyai seorng lelaki sebagai buah hati
dan budak permpuan ini juga mempunyai seorang kawan baik yang juga merupakan seorang lelaki.
Suatu hari buah hati die berasa sangat cemburu dengan hubungan rapat budak perempuan itu dengan kawan karibnya yang lelaki itu.
Lalu, buah hati itu meminta budak perempuan itu membuat kata putus pilih "aku atau die?"
Kemudian budak perempuan itu meminta pandangan sahabat lain yang boleh membantu.

...

If soalan ini ditanya kepada aku oleh budak perempuan itu ketika aku berumur bawah 12 tahun (time masih solo) hehe

Pasti aku cakap, pilih la kawan karibmu kerana belum masanya kamu bercinta
Or pilih la kawan karib mu kerana pakwe boleh cari lain.

If soalan ini ditanya kepada aku oleh budak perempuan itu ketika aku berumur bawah 18 tahun (time sudah ade pengalaman bercinta) huhu..


Pasti aku akan cakap pilih la buah hatimu kerana dia yang kamu cintai dan kamu adalah yg dia cintai (mestila aku x nak org yg aku cintai buang aku dari hidup die kn kn kn)
or Pilihlah buah hatimu kerana aku percaya kawan baik mu mengerti... Namapun kawan baik

If soalan ini ditanya kepada aku oleh budak perempuan itu ketika aku berumur bawah 25tahun (time sudah mahu berkahwin)


Pasti aku tanya dia balik sebelum aku bagi jawapan...
Diakah buah hati itu yg rasanya jodohmu yg kamu mahu?
Keluargamu tahu akan hubungan mu? (maksudnya dah merisik,bertunang etc)

Jika jawapan ya,
pilihlah buah hati mu

Jika jawapannya tidak,
pilihla kawan baikmu...

Sesungguhnya buah hati yg baik tidak akan memberikan kata dua kpd kita. Tambah2 berkenaan perkara yang paling penting dalam hidup

If soalan ini ditanya kepada aku oleh budak perempuan itu ketika aku berumur atas 30 tahun (sudah berkahwin) wahhh..


Pasti aku tiada jawapan malah meminta budak perempuan itu untuk beristikharah, berunding, temukan kedua-dua insan atau paling kejam aku suruh je die tinggalkn kedua-duanya..

lagi pelik jawapan akan keluar kalo ditanya time aku masih budak kecik ke dah jadi opah ke moyang ke..

Jadi,
bentuk jawapan, keputusan dan tindakan kita berbeza-beza mengikut taraf kematangan, pengalaman dan naluri.

Jadi,
Berfikirlah sebelum bertindak
Rujuk kepada yang pakar..
sekian




No comments:

Post a Comment

About Me

always annoy the others. i'm enjoy doing various things but obsess only to one kind of things. hold tight my Principe.